Privacy bewustwording: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
|||
| Regel 1: | Regel 1: | ||
Privacy bewustwording gaat verder dan alleen het begrijpen van wet- en regelgeving. Het draait om het creëren van een cultuur waarin medewerkers zich bewust zijn van de waarde van privacy en de verantwoordelijkheid die zij dragen bij het omgaan met gegevens. Deze bewustwording vormt de basis voor effectieve bescherming van persoonsgegevens en het naleven van privacywetgeving zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). | |||
Privacy bewustwording omvat meerdere aspecten, waaronder het belang van een 'digitale voordeur', veilig werken met persoonsgegevens, en effectieve educatiemethoden om privacy bewustzijn te vergroten binnen een organisatie. Door deze kennis toe te passen, kan een organisatie niet alleen voldoen aan wettelijke vereisten, maar ook het vertrouwen van haar klanten, medewerkers en partners versterken. | |||
=== Bewustwording === | === Bewustwording === | ||
Versie van 27 sep 2024 15:31
Privacy bewustwording gaat verder dan alleen het begrijpen van wet- en regelgeving. Het draait om het creëren van een cultuur waarin medewerkers zich bewust zijn van de waarde van privacy en de verantwoordelijkheid die zij dragen bij het omgaan met gegevens. Deze bewustwording vormt de basis voor effectieve bescherming van persoonsgegevens en het naleven van privacywetgeving zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Privacy bewustwording omvat meerdere aspecten, waaronder het belang van een 'digitale voordeur', veilig werken met persoonsgegevens, en effectieve educatiemethoden om privacy bewustzijn te vergroten binnen een organisatie. Door deze kennis toe te passen, kan een organisatie niet alleen voldoen aan wettelijke vereisten, maar ook het vertrouwen van haar klanten, medewerkers en partners versterken.
Bewustwording
Wanneer u uw huis verlaat doet u de voordeur achter u dicht. U wilt immers niet dat iedereen zomaar bij u naar binnen kan lopen. Online privacy kunt u zien als uw ‘digitale voordeur’. Ook deze moet u goed achter u dichttrekken om te voorkomen dat mensen ongewild naar binnen kunnen. Een stevige digitale voordeur kunt u opbouwen met beleid, processen, afspraken met wederpartijen, en ga zo maar door. Maar alleen als de mensen binnen uw organisatie hiervan op de hoogte zijn, de inhoud ervan begrijpen en hiernaar handelen.
Privacy- en beveiligingsbewustzijn is namelijk meer dan enkel het bewustzijn zelf. Het vereist daadwerkelijk gedragsverandering om de risico’s binnen uw organisatie te verkleinen wanneer het over de omgang met persoonsgegevens of gevoelige bedrijfsgegevens gaat.
Veilig werken
Een goede omgang met persoonsgegevens vereist dat deze netjes beveiligd zijn. De AVG stelt dan ook dat iedere organisatie zijn beveiliging goed op orde moet hebben, op straffe van hoge boetes. Het gaat dan zowel om de technische beveiliging (harde maatregelen) als de organisatorische (ingeregelde procedures) waarmee onbevoegde toegang of gebruik van persoonsgegevens voorkomen moet worden. Dit is geen kwestie van beveiligingsbeleid publiceren en de wachtwoorden zestien tekens maken. Het vereist bewustwording en continu nadenken over beveiliging.
Educatie
Wanneer u een webinar of training over privacy effectief inricht kunt u in een korte tijd veel informatie verstrekken aan een grote groep werknemers. Een webinar is bij uitstek een middel waarmee u op een makkelijke manier veel werknemers kunt bereiken. Het is essentieel om de webinars compact te houden en aan te laten sluiten bij specifieke onderwerpen die spelen binnen de organisatie. Vond er onlangs een problematisch datalek plaats dat voorkomen had kunnen worden? Of is er onjuist of te traag gehandeld bij een verwijderverzoek van een betrokkene? Zoom dan in de webinar in op deze specifieke situaties, of ga in trainingen met medewerkers in gesprek om zo te kijken wat praktische oplossingen zouden zijn die leiden tot positieve gedragsverandering.